Proteiny, neboli bílkoviny, potřebujeme bez ohledu na to, zda se věnujeme sportu či nikoliv. Pokud si ale často dáváte do těla, právě bílkovin je vhodné mu dopřát o něco více. Pomohou svalům v růstu i v jejich regeneraci po všech těch náročných trénincích. Jak protein tělu dodat a podle čeho jej vybírat?

Co jsou vlastně proteiny?

Proteiny jsou důležitým stavebním kamenem při tvorbě svalové hmoty, o jejich doplňování se tak zajímají především sportovci. Zatímco běžně je lidé získávají pomocí kvalitní a vyvážené stravy, sportovci jejich příjem navyšují proteinovými nápoji. Ty jsou k sehnání v mnoha různých variantách a někdy není snadné se vyznat v tom, který bude po všech stránkách vyhovovat vašemu tělu. Kromě množství lákavých přichutí je tak třeba vyčíst z etikety na obale něco navíc. 

Jak vybrat proteinový nápoj? 

Pokud sáhnete po proteinovém nápoji s označením WHEY, bude se jednat o bílkoviny syrovátkového typu. Ten se vyrábí z kravského mléka. Můžete ho pít kdykoliv během dne a vybírat můžete z mnoha různých přichutí. Na noc se pak hodí pít spíše micelární kasein, takový protein se totiž uvolňují až osm hodin. Při výběru proteinového nápoje můžete narazit na termíny koncentrát, izolát nebo hydroizolát. Těmito termíny od sebe můžete rozeznat proteinové nápoje s různým množstvím obsahu syrovátkových bílkovin, tuku a cukru. Syrovátkový izolát bude svým složením vhodný i pro lidi s laktózovou intolerancí, odborníci se zase často shodují, že nejúčinnějším variantou, jak rychle doplnit bílkoviny, je hydroizolát. Mezi uživateli je ale nejoblíbenější syrovátkový koncentrát – jeho vstřebávání je rychlé a zároveň vás od něho neodradí přespříliš vysoká pořizovací cena. Při výběru proteinového nápoje je vhodné číst uživatelské recenze, snadno se tak dozvíte, který je chuťově vyvážený, dobře se rozpouští nebo zda nedělá neplechu zažívání. Poté si můžete podle dávkování uvedeného na obalu připravit v šejkru svačinu, která vám doplní energii i v dny, kdy si nestíháte připravit krabičku s jídlem. I pro takové případy existují mimo nápojů třeba proteinové tyčinky. Zde ale hlídejte ještě bedlivěji složení, aby tyčinky neobsahovaly jen levnější sójový protein.