Práci z domova si v uplynulém roce musela vyzkoušet většina zaměstnanců. Také do budoucna spousta z nich počítá, že se home-office stane součástí jejich pracovní rutiny. Zatímco pro většinu lidí jde o vítanou změnu ve vnímání práce na dálku, home-office s sebou přináší zvýšené ohrožení firemních dat.
Mimo kancelář jsou lidé často méně obezřetní a nemají svá zařízení pod dostatečnou ochranou. Navíc již není možné mít svůj pracovní počítač i další zařízení v péči IT týmu, který se stará o kybernetickou bezpečnost celé kanceláře.
Nebezpečným útokům, jejichž cílem jsou data, se přesto dá předcházet. Stačí následovat doporučení, díky kterým zvýšíte bezpečnost své práce on-line a vyhnete se většině rizik.
- Antivirus na prvním místě
V prvé řadě by měla firma svým zaměstnancům zajistit dobře zabezpečené pracovní zařízení. Je nezbytné, aby měl počítač aktualizovaný systém a veškeré aplikace včetně antiviru. Spolehlivý antivirus je nejlepší investicí, kterou můžete pro počítačovou bezpečnost a ochranu dat vynaložit. Běží na pozadí a zabraňuje napadení vašeho počítače, aniž byste pro to museli cokoliv udělat.
- Bezpečná práce na WiFi
První pravidlo práce na WiFi zní: nedůvěřujte veřejným sítím. Celá třetina lidí pracujících na dálku přiznává, že k práci někdy využili nezabezpečenou síť WiFi a vystavili tak svá data riziku napadení. Při připojování do veřejných sítí proto buďte opatrní a rozmyslete si, jestli je nutné tuto WiFi použít.
Vhodnou alternativou je využití osobního hotspotu z mobilního telefonu. Ochráníte tak své zařízení před uživateli, kteří by byli připojeni přes stejnou veřejnou síť, a můžete být klidní, že vaše data zůstanou v bezpečí.
I u své domovské sítě však můžete otevřít spoustu dveří k potenciálním útokům. Základem je správné používání hesel. Kromě známých rad, aby bylo každé heslo unikátní, neobsahovalo konkrétní slova či věty a skládalo se ze znaků, velkých i malých písmen a číslic, je důležité nezapomínat na jeho pravidelnou obměnu.
- Bezpečné užívání e-mailové schránky
Phishingovým útokům čelí organizace dennodenně. Stejně jako při práci z kanceláře i doma dávejte pozor na to, čí poštu otevíráte. Množství od osob, které neznáte, se v okamžik, kdy většina pracuje mimo kancelář, může zvyšovat. Vyhněte se zbytečným komplikacím a dávejte si pozor na signály, které ukazují, že s příchozí zprávou není něco v pořádku:
- E-mailová adresa: Zkontrolujte si, jestli pochází z domény vaší společnosti.
- Gramatika: Text e-mailu sice často bude dávat smysl, o jeho gramatické stránce by se ale dalo diskutovat.
- Odkazy: Najeďte myší na odkaz, a uvidíte náhled url adresy, kam odkaz ve skutečnosti vede.
- Odpovědi: Nikdy přes e-mail neposílejte citlivé informace, jako jsou adresy nebo čísla kreditních karet.
- Ukládání dat na cloud
Pokud má vaše firma k dispozici cloudové úložiště, bezvýhradně jej používejte pro zálohování a ukládání dokumentů, které při práci potřebujete. Soubory na lokálním úložišti mohou být snadno napadeny a ztraceny, zatímco úložiště na cloudu poskytuje nejvyšší možnou ochranu dat a v případě potřeby také jejich zálohu.
- Oddělení práce a soukromí
Pracovní počítač používejte doopravdy pouze na práci a zabraňte tomu, aby ho používali ostatní členové rodiny. Předejdete tak ohrožení firemních dat v momentě, kdy nebudete tolik obezřetní.
Případné důsledky kybernetických útoků mohou být více či méně vážně. Možným scénářem je jak pozastavení vaší práce, než se vyčistí virem napadený počítač, tak únik a ztráta dat vašich klientů a firmy. Opatření popsaná výše tomu mohou snadno zabránit. Zároveň je dobré bezpečnostní postupy zavést také do soukromé sféry a chránit kromě pracovních dat i svá vlastní.