Young women shopping for garments in a fashion store

Nákupní zvyklosti Čechů se během posledního roku výrazně změnili. Českou populaci k tomu donutily okolnosti – museli jsme si zvyknout na život v nouzovém stavu a zavřené obchody. Spousta zboží na nás dodnes kouká ze zapovězených regálů a jedinou možností, jak si ho koupit, je online. Pro e-commerce neboli elektronické nakupování však netradiční situace hraje do karet. Podle APEK vzrostly tržby e-shopů o čtvrtinu a jen v tuzemských internetových obchodech zákazníci utratili bezmála 200 miliard korun. A protože to vypadá, že se pravidelné online nákupy z našich běžných životů hned tak nevytratí, měli bychom se naučit, jak při nich šetřit.

Výhodou nakupování v e-shopech nejsou pouze komfort a časová úspora. Pravděpodobně jste v případě mnoha produktů zaznamenali také výhodnější ceny oproti stejnému zboží v kamenných obchodech. Důvodem je fakt, že provozovatelé e-shopů zpravidla nemají tak vysoké náklady jako provozovatelé prodejen a mohou si dovolit nižší marži. S trochou nadsázky lze říct, že první možností, jak ulevit domácímu rozpočtu, je internetové nakupování jako takové. Samozřejmě to neplatí vždy a za všech okolností. Navíc jsou mnohem zajímavější cesty k úspoře.

Slevové kupony a kódy

Všímavé oko nakupujícího nemůže v prostředí virtuálního košíku přehlédnout kolonku „vložte slevový kód“ nebo pobídku podobného ražení. A jsou to právě slevové kupony a kódy, díky kterým můžete v e-shopech ušetřit i vy. Pravděpodobně jde o vůbec nejzajímavější možnost, protože výše slev často dosahuje desítek procent. Ale co vůbec slevové kódy či kupony jsou a kde na ně narazíte?

Slevový kód není nic jiného než unikátní kód, který po vložení do příslušného pole v rámci nákupního procesu poníží konečnou cenu nákupu o určitou částku. Může se jednat o fixní slevu, např. v hodnotě 100 Kč, ale také o slevu vyjádřenou v procentech. Pod pojmem slevový kupon pak můžete chápat virtuální kupon se slevovým kódem.

A teď to podstatné. Kde takový slevový kód získáte? Na otázku neexistuje jednoznačná odpověď, protože si distribuci určují prodejci tak, jak se jim zlíbí. Velmi často posílají slevové kódy e-mailem po registraci k odběru newsletteru, jindy zase jako odměnu za nákup. Spousta e-shopů však navíc rozdává slevové kódy prostřednictvím sociálních sítí nebo kuponových webů, jako je například portál pandakupony.cz. Právě zde najdete tisíce aktuálních slev do všech oblíbených e-shopů – hezky přehledně na jednom místě.

Bezplatná doprava

Nakupování v e-shopech má i nevýhody. Patří k nim cena za dopravu, kterou je nutné přičíst k ceně zboží. V konečném součtu pak můžete zaplatit více, než nakolik by vás nákup vyšel v kamenném obchodě. Některé (obvykle velké) e-shopy sice nabízí dopravu zdarma, ale jedná se spíše o výjimky. K čemu se však přiklání naprostá většina internetových obchodů, je doprava zdarma při nákupu nad určitou částku. Takže vždy, když budete nakupovat, zvažte, zda byste do košíku nemohli přihodit ještě něco, co právě potřebujete – třeba díky tomu ušetříte na poštovném.

Zaregistrujte se k odběru do newsletteru

Slevu za první nákup jsme již nakousli v souvislosti se slevovými kódy. Raději ji připomeneme ještě jednou, protože registraci k odběru newsletteru spousta nakupujících přehlíží. Nechat si do e-mailové schránky zasílat informace o novinkách se vyplatí i z jiného hlediska – v předstihu se dozvíte o slevových akcích a nepromeškáte příležitost k výhodnému nákupu. A třeba vám prodejce čas od času pošle slevový kód, který je neregistrovaným uživatelům utajen.